Radikálisan továbbfejlesztette utcai versenyautóját a Toyota - Toyota Mayer
Kezdőlap » Kapcsolat » Hírek » Radikálisan továbbfejlesztette utcai versenyautóját a Toyota

Radikálisan továbbfejlesztette utcai versenyautóját a Toyota

A modell bevezetése óta eltelt három év összes tapasztalatát felhasználta, és minden motorsport-tudását belesűrítette a GR Yaris átdolgozásába a Toyota Gazoo Racing. A 2024-es modell kihozza a maximumot az eredeti koncepcióból – vagy talán túl is mutat azon.

Tankönyvi példa értékű a Toyota GR Yaris története. A városi méretű sportkocsit eredetileg rali versenyautó homologizációs alapjának szánták – ami végül az idei évre meg is valósult, ld. keretes írásunkat alább –, a tudatosan kért visszajelzésekből azonban kiderült, hogy az ügyfelek jóval többnek tekintik szórakoztató kisautónál. A 2024-es modellévre bevezetett módosítások során ezért a modern autóiparban egyedülálló módon nem a modell kényelmét és digitális szolgáltatásait fejlesztették, hanem vezethetőségét, kezelhetőségét, ütőképes teljesítményét és karbantartási igényét optimalizálták azon vásárlók örömére, akik komolyan vették, hogy a GR Yaris nem más, mint közúti használatra alkalmas versenyautó.

A bevált 1,6 literes, soros háromhengeres motor csúcsteljesítményét az eddigi 261-ről 280 lóerőre, a legnagyobb forgatónyomatékot 360-ról 390 Nm-re emelték. Ez azonban talán a legkevésbé fontos az autón eszközölt, számtalan módosítás sorában, vagy akár magának az erőforrásnak a továbbfejlesztésében. A mérnökök ugyanis elsősorban az extrém igénybevétel során mutatott tartósságot, üzembiztosságot igyekeztek javítani. Átdolgozták a vezérlést, új anyagból készült kipufogószelepeket építettek be, megnövelték a befecskendezési nyomást. A könnyített dugattyúkat fokozottan kopásálló lehúzógyűrűkkel szerelték, a szívórendszerbe új nyomásérzékelőt építettek be.

Kiegészítő hűtőrendszert is kapott az autó: ez maximális terhelés mellett gondoskodik a hajtáslánc életben tartásáról, az extra hűtőradiátor mellett módosították a szívórendszert, illetve a köztes töltőlevegő-hűtőt igény szerint extra vízpermettel hűtheti a pilóta. Ez a hűtőrendszer Európában az alapfelszerelés részeként kerül bele minden GR Yarisba, ami egyben azt is jelenti, hogy ezen a piacon mostantól egyetlen: Circuit (azaz versenypálya-) kivitelben lesz elérhető a modell.

Miközben a GR Yaris továbbra is elérhető lesz manuális sebességváltóval, kulcsfontosságú újdonságként megjelent az automata váltó opciója. A nyolcfokozatú egységet kifejezetten a versenypálya-használat igényeit szem előtt tartva fejlesztették ki. Ezért az anyagválasztás, illetve a komponensek méretezése során kiemelt figyelmet kapott a tartósság – ezeket a Toyota Gazoo Racing gyári pilótáinak visszajelzései alapján, a prototípusokkal rali- és pályaversenyeken szerzett tapasztalatokat felhasználva véglegesítették –, a vezérlést pedig teljesen újragondolták. A váltó a gáz- és fékpedál működtetése alapján, prediktív módon választja ki az aktuális fokozatot – azaz nem a pillanatnyi, hanem a várható vezetési helyzethez igazodik –, és ezzel a profi pilóták tudását adja a vezető kezébe. A rendszer rendre jobb köridőket biztosított a teszteken, mint a manuális egység.

Az automata sebességváltó természetesen kézzel is kapcsolható, akár a kormánykerék mögötti váltófülekkel, akár a programválasztó kar segítségével – utóbbinál Akio Toyoda személyes kérését szem előtt tartva a közúti autóknál szokásos séma helyett a szekvenciális versenyváltók rendszerét alkalmazták, azaz a kart előre tolva vissza-, hátrahúzva pedig felkapcsol a váltó. Ha a motor fordulatszáma túl magas ahhoz, hogy visszaváltsunk, hangjelzés, valamint a műszeregységben megjelenő figyelmeztetés segít elkerülni az erőátvitel károsodását. A pályahasználat érdekében a váltófolyadék szériakivitelű hűtőkört kapott.

Újdonság az üzemmódkapcsoló, amely három fokozatban (sport, normál, takarékos) módosítja a szervokormány és a klímaberendezés beállításait, a gázreakciókat, valamint a műszerfalon megjelenő adatokat. Az automata sebességváltó kapcsolási érzetét, valamint a váltási pontokat is befolyásolja a választott üzemmód.

A hajtóerő továbbra is szabályozható nyomatékelosztású összkerékhajtáson keresztül jut az aszfaltra, mindkét tengelyen Torsen rendszerű, részlegesen önzáró differenciálművet találunk. A futóművet is átdolgozták a mérnökök: míg a konfiguráció nem változott, megerősítették az első rugóstagok bekötését, valamint kicserélték az első és hátsó rugókat.


Gyári versenyautó, mindenkinek

Habár a WRC szabályrendszerének módosítása miatt a GR Yarisnak fel kellett adnia eredeti motorsport-ambícióit, a Gazoo Racing megtalálta a módját, hogy ne vesszenek kárba az eredeti fejlesztések: 2024 elején homologizáltatták a Toyota GR Yaris Rally2 ügyfél-versenyautót.

Ugyan erről nem tesz említést a Toyota, a versenyautó fejlesztése során minden bizonnyal érvényesítették az alapmodell módosításait. A motor teljesítményét az előírások szerint 32 mm-es szűkítő korlátozza, a sebességváltó ötfokozatú, szekvenciális egység. Féket többféle méretben kínálnak az autóhoz, így murvára és aszfaltra eltérő konfigurációval szerelhető a GR Yaris Rally2. Szintén ebből a megfontolásból állítható a hasmagasság; a rajtkész tömeg az előírásoknak megfelelő 1230 kg.

A GR Yaris Rally2 első példányát Akio Toyoda (alias Morizo) saját, fejlesztési célú versenyistállója, a Rookie Racing kapja meg. A versenyautó globális premierjére a Monte-Carlo-ralin kerül sor, ahol négy ügyfélcsapat színeiben áll rajthoz az autó. A Printsport Racing (pilóta: Sami Pajari), a Teo Martín Motorsport (Jan Solans), az ERace WRT (Bryan Bouffier) és a Burton Racing (Stéphane Lefebvre) vesz részt a szezonnyitón, de később a Toyota saját WRC Challenge versenyzőképző programjában nevelkedett Hikaru Kogure és Yuki Yamamoto is versenyezni fog GR Yaris Rally2-vel 2024-ben.


A GR Yaris megjelenése is módosult. Az első lökhárító alsó felét kifejezetten versenytapasztalatok alapján dolgozták át: a hűtőrács ütésálló acélháló, az idom több darabból áll, így sérülés esetén gyorsabban és olcsóbban cserélhető, a szélső légbeömlők méretét pedig az extra hűtési igényhez igazodva megnövelték. A hátsó lökhárítóban új légkivezető nyílás biztosítja a fenéklemez alatt áramló levegő távozását: ez egyrészt csökkenti a légellenállást, másrészt segít elvezetni a kipufogórendszer hőjét.

A hátsó ködlámpát, valamint a tolatólámpát a lökhárítóból a sérülésnek kevésbé kitett kombinált hátsó lámpatestbe helyezték át. A harmadik féklámpa a tetőspoilerről átköltözött a lámpákat összekötő díszsávra: így versenykörülmények között egységesebb jelzést ad a hátul haladóknak, illetve leegyszerűsíti a légterelő idom cseréjét vagy módosítását.

Noha a GR Yaris nincs híján kényelmi és biztonsági tartozékoknak – navigációs rendszer, kulcs nélküli nyitás és indítás, valamint (az automata váltós modelleken) JBL audiorendszer, illetve oldalsó és hátsókamera-rendszer segíti a mindennapi használatot –, a belső tér átdolgozása során maximálisan a pályahasználatot tartotta szem előtt a Toyota Gazoo Racing.

Ennek leglátványosabb jele a vadonatúj műszerfal. Az íves felületen egy képzeletbeli hengerpalást mentén helyezkedik el minden kezelőszerv, így a pilóta nyújtózkodás nélkül eléri az összes kapcsolót, illetve az érintőképernyőt – ez fontos szempont többpontos versenyöv használata esetén. A műszeregység digitális, a 12,3 colos monitoron kétféle üzemmódban jeleníthetők meg az adatok. Ezek sportállásban újfent a versenycélú használatot támogatják – az automata váltós modelleken például a váltóolaj hőmérséklete is leolvasható.

Az eredeti GR Yarisszal szemben megfogalmazott kevés kritika között leggyakrabban a túlságosan magas üléspozíciót, illetve a nem megfelelő kilátást említették az ügyfelek. Ezért 25 mm-rel lejjebb került a vezetőülés, a műszerfal felső élét pedig 50 mm-rel lejjebb hozták, illetve módosították a belső tükör pozícióját. A műszerfal utasoldali felét úgy alakították ki, hogy megkönnyítsék kiegészítő kijelzők, műszerek és egyéb versenycélú szerelvények rögzítését.

Az átdolgozott GR Yaris 2024 nyarától kapható Európában.

Kiemelt termékek

Toyota Mayer Szalonok

Budakeszi

Pátyi út 40.

Új és használt autó értékesítés:
H-P: 8.00 – 18.00
SZ: 9.00 – 13.00
+36 (23) 535-615

Szerviz:
H-P: 7.00 – 18.00
SZ: 8.00 – 13.00
+36 (23) 535-600

Webshop:
Email: webshop@mayertoyota.hu
+ 36 (23) 535-639

Székesfehérvár

Szent Flórián körút 1.

Nyitvatartás:
H-P: 8:00 - 17:00
+36 (22) 799-210

Pilisvörösvár

Budai út 20.

Nyitvatartás:
H-P: 8:00 - 17:00
Sz: 9.00-13.00
+36 (26) 530-700

Értesüljön a legfrissebb akciókról, hírekről!